2020-04-23
Møt Jan Rundgren, designeren som har jobbet med blant annet HM, Ikea, Fillipa K, Plantagen og Mio, vært kreativ sjef i det svenske moterådet, gitt ut en hagebok og har full kontroll på innredningstrender.
Namn: Jan Rundgren
Familj: maken Lars Ring
Bor: På Södermalm vid Zinkensdamm i Stockholm
Yrke: Designer och inredare inom interiör/trädgård
Portrett: Fotograf Jonas Gustavsson
Hei Jan, du har en imponerende og lang karriere som designer, kan du dele hva du jobber med og hva du har gjort tidligere til leserne våre?
- Jeg har heldigvis veldig vanskelig for å sette en tittel på meg selv, for jeg har en veldig variert og morsom jobb! Jeg er utdannet designer og har gått på Anders Beckmans School of design i Stockholm. Min aller første jobb etter skolen var som designer hos H&M og Boomerang. Det ble åtte veldig lærerike og morsomme år..
- Deretter startet jeg mitt eget foretak og ble designkonsulent. Dable også arbeidet mitt mer variert enn før, noe som passet meg bra, og i løpet av de 30 årene jeg nå har jobbet som designer har jeg blant annet jobbet med varemerker som COOP, Twilfit; IKEA, Rusta, Årets kock, Tretorn, Fillipa K, Åhléns, Mio med flere.
- Jeg har også hatt et morsomt oppdrag som kreativ sjef for det svenske moterådet. Det innebærer å finne frem trender og farger før kommende sesonger for kunder fra ulike bransjer. I tillegg til dette ble det også innredningsoppdrag, messemontre og trendforedrag på messer både i Sverige og utenlands. Det har også vært en stor bredde i karrieren min, og det bidro i sin tur til at jeg fikk jobben som designsjef på Plantagen Og med det kom det spørsmål om å tegne hager - fra hytte til slott.
- Sammen med to kolleger har jeg også jobbet med Elmia Garden, en av bransjens største hagemesser, og da med å finne hagetrender før kommende sesonger. Det var også gjennom Elmia Garden jeg fikk i oppdrag å tegne og fargekoordinere bed for kongeparets Solliden på Öland. Sammen med min man Lars Ring har jeg også gitt ut hageboken "Växtriket, att skapa en trädgård”.
Fortell om arbeidet med Miokatalogen
- For ti år siden fikk jeg Miomöbler som kunde. Der har jeg jobbet med trender, farger og opplæring av butikkinnrederne deres. Men det morsomste oppdraget er å ha fått være med på å lage bildene til Miokatalogen. Det er en storproduksjon som gjøres av et passe stort team og som krever mye kreativitet, men også utrolig mye logistikk. Mio er et utrolig suksessfullt foretak, og det er veldig morsomt å få være med på den reisen!
Hvordan fant du D-COR?
- Jeg fant dere på nettet og synes dere har et sortiment som har en bredde og fungerer bra. For mange tror jeg stukkatur står for en eldre, lite dekorert stil. Men jeg bruker produktene deres både i klassiske og moderne miljøer. Det er lett å jobbe med produktene deres og variasjonene er jo uendelige. I vårens Miokatalog har vi for eksempel med både lister og hele veggpaneler. Akkurat nå holder jeg på med å tegne opp et trappehus der jeg bruker listene deres. Til dette oppdraget har jeg tatt frem tre ulike forslag, et moderne, et klassisk og et som er en blanding av begge deler. Det er det som er bra med sortimentet deres - at det gir ubegrensede kreative muligheter. Dessuten er prisene hyggelige. Jeg er også veldig glad i LED-listene deres for indirekte belysning.
Hvilke trender gjelder våren 2020?
- Naturen og håndverket fortsetter å inspirere oss. Med tanke på det vi så langt har vært med på denne merkelige våren blir det enda mer åpenbart hvor viktig det er å leve nærme naturen, og i harmoni med seg selv.
Finnes det noen trend som er helt ute ifølge deg?
- Dette er et vanlig spørsmål journalister ofte stiller. Det er lett å si at et plagg eller er en ting er helt ute, og den som leser det tenker kanskje ”å nei! Det er jo det jeg har på meg.” Eller kan man le av naboen som er håpløs og med det bekrefte hvor bra smak man selv har som kvittet seg med feil ting i rett tid.
- Det som er mer interessant i vår bransje er å ha rett ting å selge når kunden spør mest etter det. For eksempel materialet fløyel. Det har vært en skikkelig volumvare i flere sesonger. Nå ser vi at det roer seg ned litt. Jeg vil derfor hevde at det var fløyel som var helt ute, men på den andre siden føles det ikke riktig at jeg har sagt at et materiale er brennhet i flere sesonger for så å slakte det og si at det er helt ute når det henger hjemme i mange svenske hjem. Selv de som leverer trender må ha et lengre perspektiv og føle ansvar for det de snakker om.
For personer med et stramt budsjett - hva skal man satse på?
- Kvalitet, design og innredning som holder, gjerne i flere generasjoner synes jeg man skal satse på. Hvorfor ikke noe gammelt til det moderne? Jeg tenker ofte på hvor lenge jeg regner med å ha eller bruke produktet, hele livet, eller i en kortere periode av livet. Hvis man har småbarn, kjøper man kanskje ikke en kremfarget sofa fra Svenskt tenn, men en sofa med vaskbart overtrekk i en nøytral modell.
- Å ha et hjem med en nøytral basis er et sikkert kort. Både når det gjelder farge og materiale. Til det kan man jo senere tilføye sesongens farger og mønstre. Slik kan man med letthet alltid ha et hjem som følges moderne. Selv liker jeg tekstil i hjemmet. Det er lett å bytte og det trenger ikke å koste skjorta.
- I dag er det takket være et iblant for stort tilbud å skape en personlig stil som passer både hjemmet og egen lommebok. Det har aldri vært så mange produkter å velge blant som det er nå.
Er det noe du kunne tenke deg å gjøre til en trend, men som (ennå) ikke er det?
- Jeg føler ikke at jeg mangler noe. Kanskje det er sånn at vi har litt for mange kortsiktige trender. Vi må tenke mer langsiktig, og derfor snakkes det mye om holdbarhet nå. Holdbarhet tror jeg er ordet vi vil huske fra den rare tiden vi lever i nå.
Ser du noen trender på gang innen stukkatur?
- De litt mer flate profilene føles moderne og veldig tidsriktige. Samtidig som det har en klar kobling til art deco-stilen som har vært populær de siste sesongene. Dette føles som noe som appellerer til et mer moderne miljø. Her ser jeg en kunde som kanskje ikke har tenkt på stukkatur før. Stukkatur med belysning tror jeg mye på. Det er en ny måte å jobbe med belysning i eget hjem. Dette er noe man tidligere har sett mest i offentlige miljøer.
Produkter fra D-cor i Mio Möblers bilder
Vi sier tusen takk til Jan for intervjuet. Ta kontakt med Jan via e-post [email protected]
Samtlige interiørbilder tilhører Mio Möbler, se mer på Mio.se